Port-a-cath

Jag tänkte berätta lite för er vad en Port-a-cath är för något. Det är ett implanterbart injektionsystem som ger en god tillgång till blodkärl och underlättar intrevenös behandling (vilket jag får då och då)

I porten kan man ta: bolusinjektioner, korta och långvariga infusioner av läkemedel, näringslösningar och andra vätskor som möjliggör blodprovstagning.
slangen förs in i ett blodkärl och kopplas till en dosa med en kammare (som det kallas) och membran. Injektionsporten och slangen är ihop kopplade med en låsning och porten placeras subkutant. Hela systemet ligger under huden för att minska risken för infektioner och stör inte så mycket för den som har en port i dagliga livet. Men självklart är det ju olika från person till person hur mycket det kan störa en. Jag känner mig inte så störd av den.

Genom huden och mebranet kan en nål införas i kammaren och läkemedel/lösningar gers.

Om man ska skaffa en sån så görs ingreppet på operationsavdelningen av en anestesiläkare och kan utföras som dagkirurgi.

Jag själv tycker det är en bra grej att ha "i" sig för den som måste bli stucken mycket. För själva nålen kan sitta i 14 dagar. Har man en nål i armen kan det vara så att man behöver byta efter några dagar bara. Det ända som är jobbigt med porten är att den kan störa (fast inte så mycket) och det gör ont att bli stucken i den.




Som ni ser så finns det olika former på dem. Jag har en liknande rund Port-a-cath!

Kommentarer
Postat av: Maxdaniela

Your website is extremely interesting

2011-02-18 @ 21:10:50
URL: http://maxdaniela.blogimagine.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0