Min onsdag och torsdag i Uppsala.

Onsdag:
Igår klockan 11:15 kom min taxi och jag åkte till Uppsala. 
Hade fått en kallelse om att göra en Hjärtkateterisering idag, men inskrivningen var igår och så träffade jag läkaren igår.
Min assistent åkte med mig i taxin till Uppsala då. 
När vi kom fram så fick vi rum. Liten som en cell men det fick gå.
Sedan kom sköterskan och presenterade sig. Han tog även prover och EKG.
Han var lite snurrig igår tyckte jag och assistenten, vilket vi hade lite roligt åt. Först så berättar han att han behövde sätta infart i armen eller handen. Jag frågar om det går med port-a-cathen för jag har ju ändå den av en anledning att inte bli stucken så ofta.
Det gick att ta prover ur den, så han hämtade in provvagnen till mitt rum. När han kommer så frågar han om jag är svårstucken.
Svarade då: "Jag vet inte, dem använder ju oftast porten att ta prover ifrån" 
Då säger han: "Ja just ja, det skulle jag".
En stund senare då han skulle ta mitt personnummer till EKG så säger han helt plötsligt sedan: "Och 15år".
Jag säger: "Va?" Och sköterskan svarar: "Ja, 15år".
Så jag frågar: "Jag? 15? Nejdu, jag är född -91 och är 23"
Hör att assistenten knappt kan hålla sig för skratt och jag skrattar jag med.
Då säger sköterskan: "Och nu är vi tysta fast jag klantar mig". 
Det gick bra, med att ta prover  EKG osv. Läkaren kom även under eftermiddagen för att berätta om undersökningen jag skulle göra, 
Sedan så har jag bara förberett mig inför   undersökningen genom att duscha.och jag fick även blod under natten till torsdagen.

Torsdag:
Vaknar tidigt redan strax innan 07:00 och manma anlände hit strax efter 07:00. För tanken var att jag skulle på undersökningen till 08:00.
Men det sköts upp till 10:00 för att jag skulle få sova i narkos under den.
Dock när jag kom dit med mamma så verkade dem ha ångrat sig och skulle ta det i vaket tillstånd.
Blev jätte nervös och rädd att det skulle kännas eller vara obehagligt, och jag var arg på läkarna att det blev ändring. 
Flyttade över till britsen och en nål skulle sättas i handen och en artärnål i handleden.
Artärnålen gjorde verkligen ont och jag blev så ledsen att jag skrek. Skrek även: "Ska det göra så här ont så vill jag inte göra det. Läkaren får inte röra mig
Mamma var hela tiden med och stöttade mig. Hon sa vad läkaren gjorde osv.
Dem beslutade sedan för att jag skulle sova ändå och det lugnade mig lite.
Vaknade sedan vid 13:00 vid nå ställe som liknande intensiven. Man hamnar tydligen där efteråt när man sövs. Jag låg där i ca tre timmar. Sedan fick jag åka till avdelningen här när jag piggnat till lite.
Käkade lite middag. Sedan åkte mamma hem och jag väntar på att få åka jag med men skjutsen kommer aldrig. Men jag hoppas den gör det så jag kan komma till sjukhuset i Västerås snart.
Undersökningen då? 
Jo den hade gått bra. Åkte på cirkulationsrubbningar då man förde in katetrarna mot hjärtat. Läkaren pratade även om hjärtflimmer att jag åkte på det. 
Hjärtlarm gick akut och jag fick även på plattor på bröstet som kunde ge stöt och knuffa igång hjärtat med. 
Men jag tror inte dem behövdes användas. Att det gick bra ändå! Och det är skönt!




Insticks stället. Är lite öm och har svårt att lyfta huvudet men det ger väl med sig.

Utsäkta om texten är lite osammanhängande men jag är jätte trött just nu efter dagen. Orkar inte skriva snyggt. Hehe!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0