28:e September - Ett tips på enkelt pyssel!

Nu på kvällen testade jag att fläta ett armband på "kumino" vis. Dock gjordes min kumino platta på kartong. Tänkte visa hur jag gjorde min.   
Dessa armband är även ett exemplar på kompisarmbanden som görs! 
 
Det jag använder är:
- En bit kartong
- Garner i olika färger
- En sax 
 
Så här gjorde jag: 
 
1. Jag började med att klippa till en cirkel av kartongbiten. Min gjorde jag så det blev ca 10cm i diameter. Det blev en lagom storlek. Att den blir lite ojämn gjorde inget för mig. 
 
 
2. Därefter klippte jag 8st jack runt om cirkeln. Jag klippte hela tiden så jacken mitt emot varandra istället för att klippa efter cirkeln. Det blev jämnare då. 
Därefter gör man ett hål i mitten. 
 
 
3. Sedan tar man 7st garnlängder i dem färger man vill ha. Mina gjorde jag ca 50cm långa för jag visste inte riktigt vad jag behövde, men det blev lagom. 
 
 
4. Jag drog sedan alla ändarna genmo hålet på kartongen och sedan gjorde jag en knut, så knuten hamnar under kartongen. 
 
 
5. Trär sedan en garnände i varje jack på kartongen. Ett jack ska vara tomt. 
 
 
6. Nu börjar själva "flätandet"! Jag arbetade moturs och tog den 3:e garnänden från det tom jacket och flyttade dit. (se bild) Sedan fortsätter man så.
 
 
7. Själva flätan blir till under. 
 
 
 
8. Man flätar i den läng man vill ha. Sedan trär man bara bort garnet från jacken och knyter ihop andra änden. 
Klart! 
 
 
Jag är en sån som gärna pillar med något när jag t.ex kollar på TV. Detta var jätte kul och man behöver verkligen inga riktiga verktyg. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0