1:a December - Pyssel!

I helgen pysslade jag en liten vintermänniska. Tänkte berätta hur jag gjorde, ifall ni vill göra en. 
 
 
Detta behöver du: 
- Vante
- Något att stoppa vanten med (jag använde bomull)
- Band
- Sytråd
- Rosa och svart färg
- Garner
- Knappar
- Kartong 
- Gran
- Lim
- Frigolitboll
- Nål
. Sax
 
Så här gör du: 
1. Börja med att vika ner kanten på vanten så det bildas en krage. Sy sedan några stygn runt om så kragen fästs fast. Stoppa sedan vanten i valfri tjocklek.
2. Limma sedan på huvudet i öppningen av vanten och låt torka. 
(Här emellan kan du sy en midja om du vill, men det är en smaksak)
3. Sy sedan fast knapparna samt rosetten men med lim. 
4. Nu ska mössan göras. Klipp en remsa av kartongen som täcker huvudet + någon cm extra så du kan limma ihop remsan så den blir rund. Se min ritning till hur du gör mössan: 
 
OBS: För att få till en snygg kant runt mössan är det viktigt att den vikta delen av garnet alltid dras nedåt i ringen och sedan dra åt.
 
5. Sätt sedan mössan på huvudet. Min var så tajt så lim behövdes inte, annars kan mössan fästas på huvudet med lite lim. 
6. Därefter är det dags att måla ansiktet. Rosa används till att få kinderna svagt rosa, som det oftast blir på våra kinder i vintertid. 
Där efter målade jag öga och mun med svart. Man kan även ha näsa på om man vill men jag tyckte min blev bra utan. 
7. Ta granbiten och lägg i armhålan på "dockan". Sy sedan ihop armen med kroppen så granen hålls kvar. 
 
Klart! 
 

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Jättesöt! Duktig du är! :)

2014-12-02 @ 19:10:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0