17:e April - Dag full av krångel..

Jahaja, dagen börjar gå mot sitt slut. Vilket är otroligt skönt! Idag är nämligen en sådan dag där krångel efter krångel, och otur efter otur bara har matats på efter varandra hela dagen. Det är helt sjukt! 
Dagen började med att jag vaknade tidigt tidigt imorse och var kissnödig. Alltså hade det inte runnit som det brukar i min kateter. Men jag fick igång den igen och somnade sedan om fram till 11:00 då assistenten kommer för dagen..
Jag vaknade då och hade inte den blekaste aning om att denna dag skulle bli så här (jag kommer till det sedan) 
Började med att äta bacon och makaroner. Japp! Ni läste rätt! Åt det igen!  Som sagt, jag älskar det! 
Efter min brunch så fick jag hjälp att fixa stumpen med hjälp av assistenten. Det hade vätskat en hel del nu under natten. Blev så less för jag hatar verkligen det, när det är dyngsurt. 
Efter strax en timme då vi var klara så skulle jag spola min kateter. Men det var verkligen totalt stopp. Gick inte att spola in eller dra ut något och jag hade precis tagit extra vätskedrivande. Blev ledsen igen för det blir bara jobbigt när katetern inte funkar och man har tagit extra vätskedrivande på det. 
Eftersom min kateter alltid är öppen så tränas ju inte mina muskler i blåsan. Jag blir kissnödig för minsta lilla och kan knappt hålla mig heller just för att mina muskler inte får träna att "knipa". 
 
När jag kom fram till sjukhuset så testade en undersköterska att spola katetern igen men det är totalt stopp. Det var bara att prata med läkaren och be honom försöka fixa till den. 
Undertiden försökte sköterskan att ta blodprov i min port-a-cath. Men tror ni inte att det är stopp i den också? 
Så det fick läkaren också kolla på. 
Han började med katetern. Jag fick byta alltihop. Det gör så ont att dra ut katetern ur buken. Min hade dessutom fastnat i mig så läkaren fick ta i lite för att få ut den. 
Sen var det bara snabbt få in en ny genom samma hål i buken direkt in i blåsan. Och han lyckades!  Sedan började det att rinna på där i katetern. Vilket är skönt! 
Däremot fick han inte igång port-a-cathen, så den ska dem kolla på imorgon. Undertiden fick jag ta prover med en så kallad "butterfly" i armvecket.
 
Sedan var det bara att hålla tummarna att jag inte behöver blod för då måste jag ju föröska sätta infart. Då man enbart tar prover med en "butterfly".
Medan jag väntade på provsvar så fick jag middag. Var bara det att maten inte alls var god. Jag har så kallad önskekost och ville testa en rätt. Men skulle ta bort den sedan från min önskekost med tanke på att jag inte alls tyckte det var gott. Det var nämligen räk crepés. Men dem hade tydligen inte tagit bort rätten från min önskekost. Fick käka en paj idag, För jag får verkligen inte i mig crepésen. Pajen är inte heller så värst god. Men det fick gå. 
Efter middagen så fick jag reda på provsvaren. Givetvis så behövde jag ju blod..  Det borde jag ju ha förstått så som min dag har krånglat hela tiden. Min HB gräns för blod är 85, och jag hade 84. Jag menar, kunde det inte ha legat på 86 åtminstone?
Då hade jag sluppit blodet och sätta nålen ikväll. 
Sköterskan skulle föröska sätta en nål i handen men misslyckades, så den var det ju bara att dra ut igen. Men hon lyckades på andra handen där den nu sitter.
Sedan var det bara in i duschen och duscha. Det vart rätt sent idag eftersom allt krånglade idag.
 
Nu har jag bara kollat runt på nätet och fått blod påkopplat. Ska få en påse idag och den droppar på nu. Strax ska jag ringa efter kvällsfika. Måste få i mig något innan jag ska fasta inför imorgon. Funderar på att kolla på Youtube eller webbTV. Jag får se vad det blir! 
Efter duschen har det inget krånglat något mer. Kanske ska det ge sig nu? Skit dag!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0