Svar och liten uppdate!

 
Fråga:
 
 
Hej! Tack för din fråga. Jag var med om en stor blödning då jag var ca 16 år. Det började med att jag var hemma och kände att "något" ville ut ur såren. Det liksom tryckte på något sättt. Jag jämförde den känslan med en champagne kork som ville flyga iväg.
Mamma hörde av sig till barnakuten och jag fick komma in så dem skulle öppna och kolla på det. 
 
När jag var där så hann dem öppna lite och sedan började det att blöda. Jag minns att sköterskan tog fram en jätte tjock dyna och tröck där det kom blod. Men det rann bara igenom och tillslut var hela mitt amputerade ben rött av blod. Samtidigt som hon försökte "strypkrama" stumpen så pumpade det ut blod ur såren.. Jag såg till och med att barnsjuksköterskorna vart besvärade tillslut och ett traumalarm gick över sjukhuset. 
Det kom människor från operation och jag fick lugnande. Jag var verkligen vettskrämd och tänkte: "nu dör jag"
Sedan skyndade personalen mig till operation och vi väntade på kärlkirurgen som hade jour och var inkallad.
Sedan sövde dem mig och jag vaknade upp på intensiven och stumpen var verkligen jätte hårt lindad. 
Jag minns att jag hade för jäkla ont, fick blod då och jag var fortfarande lite små "drogad" 
 
"Det är helt otroligt att det hände för ca 6 år sedan. Det sitter fortfarande djupa spår i mig, i värsta fall hela livet. Men jag lär mig sakta att leva med det"
 
Liten uppdatering om mig just nu och hur jag mår: 
Måndagen har gått bra. Jag har varit jätte trött idag för jag sov så dåligt inatt. Vaknade mellan 04:00-05:00 och hade fruktansvärt ont. Fick tyvärr ligga vaken länge då innan jag lyckades somna om. 
Stumpen krånglar och det gör mig jätte less. Det vätskar något enormt (t.om fått behöva förstärka stumpen för att det vätskar såpass) och stumpen luktar inte gott. 
Jag känner mig verkligen jätte äcklig men jag kan ju inte göra något åt saken. Ser så fram emot omläggningen imorgon.
En possetiv grej med dagen är att jag slapp blod. Minns inte exakt vad blodvärdet låg på men det låg mellan 85-90. Yes yes yes!! 

Kommentarer
Postat av: Meja

Hur kommer det sig att sin stump aldrig läker? Har det med din sjukdom att göra? Kommer den att läka alls?

2013-09-25 @ 17:20:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0