Min måndag! (Långt inlägg)

God kväll alla! 
Måndagen börjar gå mot sitt slut. Min dag har faktiskt varit helt okej. Jag är glad att det är måndag och ny vecka igen! 
Min dag började med att mamma väckte mig och jag hade en halvtimma på mig att vakna till. Jag är verkligen helt "borta" på morgonen så den där halvtimmen är verkligen guld värd! 
Sedan frågade mamma vad jag ville ha till frukost. Sa som det var att jag inte var sugen på macka. Så jag fick dela en pizza från pizzerian med mamma, strax innan jag skulle åka till sjukhuset som vanligt. Det vart min brunch! 
Jag är vanligtvis inte så jätte sugen på pizza, men idag satt det fint fint! 
 
Taxin kom som vanligt 12:20. 
 
När jag kom fram till sjukhuset tog man prover direkt och sedan var det bara att vänta innan jag skulle få hjälp iväg till Tandvården här på sjukhuset.
Det var ju lite roligt när vi skulle dit. Jag åkte i sängen dit och fick hjälp av två från personalen. Eftersom att Tandvården ligger i ett annat hus bredvid lasarettet så var vi tvugna att gå i kulverten. Backarna är jätte långa på vissa ställen så sköterskorna fick ju kämpa lite i dem. 
Då kände jag att: "Åh vilken tur jag inte är en 100kg:s patient dem puttar och släpar för backarna!" 
Och jag tror säkert att dem kände typ samma. 
 Tror nämligen att sjukhussängarna väger en hel del. 
Vi gick lite fel i kulverten (så dem fick kämpa lite till)men tillslut hittade vi fram. 
På tandvården spolade tandläkaren tandköttet vid en visdomstand som det samlas typ rester i. Det är jätte svårt att komma åt med tandborsten längst bak så det är därför det samlas. Jag har dessutom en väldigt liten mun och det är trångt för tänderna. Det gör saken ännu svårare.. 
Sedan skulle hon göra en provisorisk "lagning" på en tand som jag har bitit sönder. (Riktiga lagningen sker samband med en omläggning nästa vecka då jag är sövd + eventuell utdragning av någon visdomstand) Riktigt besked fick jag inte. Men nog om det. 
Det roliga var när tandläkaren började göra den provisoriska lagningen så lagade hon ett mellanrum mellan ett par tänder (alldeles bredvid det hon skulle ha fixat) Jag kände det sedan med tungan då hon trodde hon var klar. Och så vart jag tvungen att känna stället där hon skulle ha fixat. Men det hade hon ju inte som ni förstår. 
Då vart jag tvungen att säga till henne och fråga om hon ens hade sett det? 
Det var lite dåligt att hon inte hade sett det. Det är liksom värsta "gapet" i tanden. Men jag fick det fixat tillslut. 
 
När jag var tillbaka på avdelningen så tog jag igen mig en liten stund, innan jag ville prova att sitta en stund i rullstolen. Min pappa skulle komma och jag ville till Cafeterian med honom och fika eftersom både jag och han har fyllt år. 
Men det var knappt så jag kunde komma upp för dem. Dem menade på att dem inte hade tid för dem hade mycket att göra. Jag fattade typ ingenting och var jätte sur och ledsen. Jag sa då att jag väl säger till pappa att han inte kan komma då. (för trodde jag behövde duscha ännu tidigare än vad jag egentligen brukar)
Sköterskan sa att min pappa kunde komma men att vi fick vara på rummet. Då kan jag säga att jag fattade ännu mindre.. 
Jag menar, då kan jag ju gå till Cafeterian och umgås med min pappa där. Det är ju samma sak, bara att jag är på ett annat ställe. (Har dem inte tid att hjälpa upp i rullstolen som tar en ynka stund, så är det ju fan illa! tänkte jag) 
Sköterskan fortsatte att argumentera mot mig. Tillslut sa jag lite surt: "Istället för att du har stått där (och pekade på henne) så hade du ju kunnat hjälpt mig!" 
Då sa hon inte så mycket mer och hjälpte mig sedan upp så jag kom till Cafeterian efter lite om och men.
Så vi satt där en liten stund, men sedan var jag tvungen att komma tillbaka tillavdelningen för att duscha och efter duschen har det inte hänt så mycket mer. 
Har fått blod påkopplat som även har hunnit gå klart. Fick en påse idag då Hb låg på 82. Det har legat rätt okej nu senaste tiden för att vara jag! Härligt härligt! 
 
Nu vart detta ett långt inlägg. Men det gör inget hoppas jag. Jag har ju skrivit så korta nu på senaste tiden.. 

Kommentarer
Postat av: Moa

har du en såndär liten "extratandborste" eller någon annan grej som gör att du kan komma åt under tandköttet vid visdomstanden? Jag har också fått spola en gång, sedan hade jag först en bakteriedödande vätska som jag körde in under själva tandköttet med hjälp av en såndär medicinspruta. Nu använder jag bara minitandborste där och det funkar för det mesta. Jag har åtminstone hittills kunnat få det rent när det börjat göra ont och sluppit hamsterkind-och-behöva-åka-in-till-tandakuten-grejen (att jag fick åka in klockan åtta på lördag morgon gjorde det inte roligare :p)

2013-10-22 @ 15:18:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0