Saara tycker till!


På senare tid har jag funderat mycket på varför det ska vara så förbannat svårt att få beviljat assistans på sjukhus?
När jag har tagit det på tal med Försäkringskassan så får man något i stil som: "Men du kan ju prata och kommunicera" till svar..

Ja, jag kan prata, förstå och kommunicera. Men det gör mig förbannad att dem inte förstår att det skulle underlätta för mig på många andra vis. Senast idag bara som ett exempel.
Idag är det en dag där det är tufft med min benstump. Det vätskar, kladdar, gör ont och materialen ligger inte på plats. Ja, allt som kan krångla med benstumpen, det krånglar med andra ord..

Innan jag fortsätter så vill jag poängtera att det jag skriver inte är personligt mot någon.
Idag när jag skulle duscha så skulle en ny kvinna hjälpa mig in i duschen för första gången själv med mig. Och när jag duschar så är det en liten procedur som delar behöver plastas in osv.
Hon tar precis som dem flesta andra givet att jag är så duktig på att förklara på hur jag vill ha det och hur det går till..
Det har dem rätt till, men när man har en tuff dag där man nästan grimaserar av smärta och inte är långt från tårarna så är det inte så lätt att ge instruktioner till punkt och pricka till en ny person. Man har fullt sjå att kontrollera smärtan ihop med andningen.

En annan grej är sommaren som närmar sig. Sommar innebär semestrar, semestrar innebär vikarier..
Vikarier man kommer träffa, som man kanske inte ens ser sen av sitt liv.
Det är otroligt mycket vad man får blotta sig och sitt liv för några okända under sommaren, man troligen knappt sedan kommer att träffa. 
Även där skulle det underlätta för mig att ha assistans på sjukhus. Att få ha personer som känner mig och slippa lära upp sommarvikarier och blotta mitt liv och min kropp för folk man troligtvis knappt kommer träffa mera. Det handlar ju om min intrigitet som människa!

Jag blir så arg på Försäkringskassan och deras argumentationer som inte ens håller.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0