9:e November - Pysslat idag + recept om du vill pyssla!

För några veckor sedan provade jag och mamma för första gången på väldigt länge att "baka" med trolldeg.
Jag gjorde en vätte som vi sedan satte in i ugnen. 
Men den ville aldrig torka riktigt ordentligt utan den var ganska så mjuk i dessa veckor fortfarande. Men idag kände jag att den hade torkat tillräckligt, så jag målade klart den. 
det fick bli med vattenfärg för jag hade ingen annan färg hemma att måla med som passar. 

Så här blev mitt resultat! 


Inte så super fin. Men det var ett kul försök, även om det var ganska svårt. Delarna ville gärna lossna från varandra så det fick torka del för del innan jag limmade ihop delarna med Hobby Lim. Funkade super! 

Nedan kommer receptet på trolldeg. ifall du vill ha. Ej det recept vi använde dock eftersom det var lite strul. Så jag hoppas detta är bättre. 
Trolldeg är ett perfekt pyssel att pyssla med barn men såklart även roligt för äldre.. Ej några farliga ämnen i heller! 

Recept:
1dl salt
1 1/2 dl vatten 
1 1/2 tsk olja
3dl vetemjöl

Gör så här:
Blanda salt och vatten, och låt stå tills saltet har löst sig i ca 30minuter.
Tillsätt vetemjölet och oljan. Blanda alltsammans och arbeta degen smidigt.
Bästa förvaring för trolldeg är i en påse utan någon luft i och sedan i kylskåp.

Vill man 'bränna' figurerna så görs det i ugn, 80grader i minst en timme.
Sedan kan man avsluta med att färglägga figurerna efter smak och tycke! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0