Svar:



Fick lite frågor som jag ska svara på så gott jag kan. Börjar med frågorna från "Fotej".
För er som inte ser texten så frågade hon:
1. Vad min sjukdom innebär.
Svar: Kortfattat kan man väl säga att dom som har Klippel trenaunay syndrom har mycket mer blodkärl än normalt. Sjukdomen är en kärlmissbildning som är medfödd (alltså, man föds med det).
Vanligtvis sitter syndromet i arm eller ben.
2. Varför mina sår inte läker som det ska.
Svar: Jag kan inte svara med 100% säkerhet på varför min stump inte läker som den ska. Men min stump är så otroligt svullen. Huden är tunn och det är svårläkt b.la..


Kajsa undrar:
1. Hur ofta jag är på sjukhuset.
Svar: Jag är på sjukhuset två nätter i veckan. Måndag till tisdag. Torsdag till fredag. Om det inte är så att något inträffar som att jag måste ha antibiotika och sånt.
2. Om jag kan göra normala saker som folk gör.
Svar: Vet inte riktigt hur jag ska svara för att det inte ska låta snurrigt.. Men ska försöka. Tanken är att jag ska kunna göra det mesta som "normala" gör. Men är inte uppe i rullstol så ofta just nu. Det beror på rädsla och värk. Rädslan är värst och den försöker jag övervinna. Har setat uppe i korta stunder när jag har varit på sjukhuset. Har börjat komma upp där. Det jag inte har kunnat gjort sen jag har amputerat mitt ben
(p.ga såren) är att bada. Nu får ni inte tro att jag inte tvättar mig för det gör jag! Haha! Duscha går bra för då blir stumpen inte blöt. Men bada går inte.
Det där med ork är väl lite olika.. Har jag infektion eller dåligt blodvärde så kan jag ha mindre ork.
3. Om man kan bli bättre.
Svar: Man kan blir bättre genom att genomgå operationer/behandlingar. Jag har klistrat igen blodkärl tillexempel. Sen gäller det att träna!
4. Om jag alltid kommer att behöva vara på sjukhus.
Svar: Jag kommer nog alltid behöva ha någon kontakt med sjukhus. Men hur ofta är något jag inte kan säga.
Det kan vara operationer, behandlingar, antibiotika och få blod..

Hoppas ni fick någorlunda bra svar på frågorna. Har ni frågor så tveka inte att ställa! Försöker svara så gott det går!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0