Ge blod - Livsviktigt!

Jag tänkte skriva och uppmärksamma om att ge blod. Något som för mig är ett viktigt ämne! 
 
Blodet består av fyra delar, nämligen: 
- Röda blodkroppar. som innehåller hemoglobin som transporterar syret från lungorna. 
- Vita blodkroppar, som finns med i kroppens försvar mot infektioner och bildandet av antikroppar.
- Trombocyter, som även kallas blodpättar. Medverkar till att blodet stelnar vid exempel blödning från sår.
- Plasma, som består av salter, vatten och äggviteämnen. 

En vuxen människa har ungefär mellan 4 till 6 liter blod i kroppen, beroende på kroppsstorleken. Blodkropparna bildas i benmärgen och blodet transporteras sedan ut syre i kroppens alla celler via artärerna. Blodet bekämpar också infektioner. 

Jag har några bekanta som ger blod som har berättat att då man ger blod så ger man ca 4,5dl som är ungefär en tiondel av blodet man normalt har i kroppen och att ge blod tar ca 10 minuter (första besöket tar vanligtvis lite längre) och det känns ungefär som ett vanligt blodprov i armvecket. 
Vanligtvis bjuder blodcentralen på fika efteråt och man får även en liten gåva eller presentcheck.
 
Blodet man har givit används b.la till förlossningar, olyckor, operationer, behandling av cancersjukdomar os.v.. 
Vill du veta mer eller till och med kanske börja ge blod? Gå in {HÄR} eller klicka på bilden nedan. 
 
 
Man kan även se hur blodlagret är i det landskapet där man bor. Här är en print på lagret som är just nu här i Västmanland. 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Moa

Jag var blodgivare ett tag när jag var lite friskare och det kändes väldigt bra att kunna ge. Jag hoppas att jag kommer kunna göra det igen när jag är mindre sjukskriven och har färre mediciner. Min kropps återhämtningsförmåga är alldeles för dålig för tillfället, det är nästan frustrerande när man vet hur viktigt det är med blodgivning!

2015-05-10 @ 00:10:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0