Saara pysslar! + Steg för steg!


Jag har pysslat ihop en annorlunda hänge till tex julgran, påskris os.v som ska likna en kotte ungefär.


Tänkte berätta hur jag gjorde ifall ni vill prova på. 
Det jag använder är:
• Valfritt tyg
• Frigolit boll i valfri storlek (min är ca 3cm i diameter)
• Lim
• Band
• Sax (den kom ej med i bild)


Så här gjorde jag:

OBS! Först vill jag säga att beskrivningen är utifrån dem måtten och storlek på bollen jag använde. Man får prova sig fram lite efter den storlek man har på bollen.
1. Börja med att klippa en fyrkant (ca 3x3 cm) och limma på i botten på bollen.


2. Klipp ut en ny fyrkant i ungefär likadan storlek. Vik sedan in två sidor av fyrkanten genom att limma fast. 
Då ska fyrkanten vara ca 2-2,5 cm.


3. Sätt sedan lim på den vikta sidan (ej lim på det vikta hörnet) och sätt sedan fast på bollen så det vikta hörnet "pekar" nedåt.



Det blir kottens "blad".

4. Sedan fortsätter man att klippa fyrkanter, viker in två sidor av fyrkanten och limmar sedan på frigolitbollen. Tänk hela tiden på att limma tygbitarna så det vikta hörnet pekar nedåt. Det blir snyggast så.



5. När du har kommit till ungefär hälften av bollen. Kan man öka fyrkanterna så storleken blir något större då kanterna är färdigvikta.
Jag ökade bara några millimeter. Men även där får man prova sig fram.
Och det gör inget om det blir något ojämt. Som ni vet, är ju inte en kotte jämn! 


6. När du byggt klart kotten ända vägen upp. Klipper du ut en fyrkant igen. Men viker då in alla sidor av fyrkanten.
I mitt fall blev fyrkanten ca 3x3 cm då den var färdig vikt. 


7. Limma fyrkanten på toppen av kotten. Låt sedan torka.
Sedan tog jag ett band och gjorde en rosett, som jag limmade på toppen av kotten. Tog rätt mycket lim så det verkligen håller.
Rosettens "snöre" tog jag och knöt ihop. Det får bli upphängningsöglan. 

Klart!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0