Pysslat en portmonä av en tetra! + Steg för steg

Ikväll har jag pysslat ihop en portmonä av en tetra. Är riktigt nöjd och den var rolig att göra. 
Resultatet: 

Är du nyfiken och vill prova se då min förklaring. Ställ gärna frågor om du inte förstår så förösker jag förklara!
Det som behövs är:
- Tetra (jag valde tranbär för den tog slut fortast)
- Kardborre band
- Tyg

Även lim och sax behövs. Jag körde med linpistol samt nå trälim, men de gick fint fint! 
OBS!! Måste vara ett lim som verkligen håller! 


Så här gör du:
1. Börja med att klippa av tetrans topp och botten så det bildas ett hål rätt genom. Platta till tetran.


2. Nu kommer det lilla knepiga. Båda långsidorna ska vikas/tryckas inåt, så det ser ut som bilden nedan, och platta till ordentligt.



3. Vik sedan ihop tetran i ungefär tre lila stora delar och pressa till allt. Är man osäker kan man måtta, men jag vek bara på!


4. Vik sedan upp tetran igen. Eftersom man har vikit och delat tetran i tre delar så ser man sedan vart vecken är. Klipp sedan bort ena sidan av 1/3 bit av tetran. Se bild nedan:



Det blir locket sedan.
5. Därefter ska man öppna tetran hela vägen, i skarven där den är ihopsatt. Var försiktig medan du gör det!


5. Då ska det se ut såhär:



6. 1# Ta sedan ditt valfria tyg och limma på tetrans del där all tryck sitter.


6. 2# Klipp sedan bort överblivet tyg runt tetran men spara en del (ca 1-2cm)  så du kan vika in det i tetran och limma fast. 
Fäst tyg på hela lockets insida genom att limma fast.


7. Vik sedan ihop tetran efter skarven du tidiagre öppnade och limma igen tetran så den ser helt ut igen.




8. Limma sedan på sidan där skarvarna är och pressa sedan ihop portmonän. Låt det torka ordentligt!


9. Jag hittade spets som jag satte på locket till portmonän för att piffa till det. Men det är en smaksak och kanske har du något annat roligt att pynta med?



10. Därefter limmas kardborre banden på insidan av locket samt på portmonnäns del. Jag tog ganska långa bitar så det verkligen sitter. 



Pressa ihop allt så det verkligen sitter. 
Sedan är den klar! 


Portmonän får två fack som man kan sätta pengar i. Den är fullt funktionsduglig och jätte rolig att göra!
Jag kommer definitivt göra fler. Hoppas du med provar! 

Kommentarer
Postat av: Carin

Vilket fint och roligt pyssel! Ska jag absolut prova :-)

2015-02-02 @ 01:26:51
Postat av: ylva

Supernice ska jag pyssla ihop med min 5,5 åring.

2015-02-02 @ 05:33:13
Postat av: Cecilia Karlström

Detta måste pysslas med 7 åringen. Vilken härlig blogg!

2015-02-02 @ 18:17:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0