5:e September - Lönnrosor!

Igår gjorde mamma och jag lönnrosor ihop. Som jag tänkte lägga upp nu och skriva hur man gör. Jag orkade inte igår. Jag gjorde en bukett av enbart lönn och mamma använde lite granris och rönnbär också till sin. 
Se våra resultat längre ner i inlägget! 

Det jag använde var:
• Massa lönnblad i olika storlekar och färger.
• Sax
• Sy tråd

Lättare tror jag det är att använda ståltråd i tunn tjocklek. Men vi hade inte det hemma så det fick funka med sytråd.

Så här gjorde jag:
1. Ta ett av det något mindre löven du har och vik på mitten. Så den "glansiga" sidan på lövet blir utåt.


2. Sedan rullar man ihop lövet. Det blir rosens mitten.



3. Därefter tar man ett nytt löv. Viker ihop som första. Och bygger på runt mitten.




Ett löv blir ungefär ett av rosens blad.
Dem lite mindre löven är bäst att ha i mitten. Sedan är det lättare att ha större löv, längre ut.
4. Sedan forsätter man att bygga på. Löv efter löv, efter smak och tycke.


5. När man får rosen till den storlek man vill ha. Så tar man sytråden och virar runt några varv på baksidan så det håller ihop och blir fäst. Knyt sedan snöret.



Sedan gör man om proceduren beroende på hur många lönnrosor man vill ha.
Detta blev mitt resultat:
Jag tog gröna blad och satte ytterst



Detta är mammas resultat:
Perfekt som höstblomma ut till te.x allahelgona. Det klarar kylan ute och det  är toppen! 






Kommentarer
Postat av: Pia

Gillar också lönnlövsrosor har ibland gjort dörrkrans av dem det blir jättesnyggt

2014-10-06 @ 11:48:16
Postat av: Monica - Bilmek o mamma

Ohh va fina :D!! Detta måste man prova, tack för tipset :)

2014-10-27 @ 10:15:11
URL: http://sjostrand.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0