20:e Mars - Mötet med smärtkliniken.

Idag strax efter klockan 15:00 kom läkaren ner från smärtkliniken och pratade med mig. Det hade skickats en remiss dit från avdelningen tidigare då dem har noterat och lagt märke till att jag behöver mindre smärtstillande mediciner nu för tiden. 
Så han kom ner och vi pratade lite allmänt över medicinerna och sedan berättade jag hur jag hade det med smärtan nu. Jag sa som det var att den har blivit mycket bättre nu på senare tiden. Men givetvis är det en berg och dal bana det där. Att smärtan och värken kan variera rätt ordentligt. Men nu på senare tiden som sagt så har det varit bra ett rätt bra tag. Vilket är så skönt! 
Vi började att prata om mitt smärtplåster jag tar. Eller ja, är ordinerad. Men jag sa som det var att jag missar ofta att ta den för tycker det är svårt att ha koll på vilka dagar den ska bytas. Man tappar liksom bort sig och man glömmer av den. Sedan kan den även lossna och sitta på två eller tre kvart liksom. Gillar inte alls plåstret. Konstigt nog så föredrar jag tabletter. Det är lättare att ha koll på enligt mig! 
När jag berättade det först så tittade han bara på mig och berättade att om man bara avslutar helt plötsligt så kan man tydligen få abstinens. Han undrade även om jag hade känt av något. Men nej jag har ju inte det. Sedan berättade han att eftersom det kunde gå upp till 3-5 dagar innan jag bytte plåster så han ju det smärtstillande (Fentanyl) gå ur kroppen och då kunde vi ta bort det helt och hållet utan nedtrappning. 
 
Sedan gick vi över till Gabapentinen och pratade om den. Han sa vad det kunde hjälpa till vilka smärtor samt att den kunde förstärka andra smärtstillande. Men tydligen hade jag en såpass låg dog av den medicinen att han trodde att den inte gjorde någon nytta. Jag äter 600mg per dag av den och en normal dos är från 900mg och upp till 1200mg av den per dag. Så jag har förmodligen ätit den medicinen till ingen nytta. 
Trevligt att höra! 
För ärligt talat så känns det som han har rätt.Tycker inte Gabapentinet har hjälpt till något? Så det ska bli skönt att bli av med den. Men den måste trappas ut. Så ska äta hälften av dosen i ca 7-10 dagar från och med imorgon.
Sedan pratade vi om resten av mina smärtstillande och han sa att han tyckte jag skulle ha kvar Metadonet i den dos jag har för den är långtidsverkande och verkar ha hjälpt mig bäst. Där höll jag med honom också. Sedan har jag kvar mina smärtstillande vid behov som en trygghet ifall jag har extra ont. Och det känns jätte bra att veta att dte faktiskt finns något att ta, för även om min smärta har blivit betydligt mycket bättre så har jag ju fortfarande ont ibland att jag behöver ta extra smärtstillande. Men det är mycket mer sällan! 
Sedan var den "träffen" över. Jag gillar den läkaren jag fick träffa. Han är trevlig och när han kommer med förslag om olika ändringar i medicinerna så frågar han om jag är med på det och så. Det är jätte bra att man får vara med och påverka hur man vill ha det. För ibland kan jag uppleva läkarna väldigt bestämda och stressade. Men han är lugn och är lätt att ha och göra med. Innan han gick så försäkrade han mig om att jag bara kunde höra av mig till honom, antingen via personalen eller om jag möter på honom uppe på samma våning som operation där han ofta håller hus. Ifall min smärta blir värre och jag måse ändra mediciner igen. 
Det var ett bra möte och jag är nöjd över det! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0