27 Januari - Måndag

God kväll! 
Måndagen börjar gå mot sitt slut. Hoppas ni alla har haft en fin helg och en bra start på denna vecka. Min helg har varit bra. Har bara varit hemma med familjen, vilket har varit skönt. 
Samtidigt är det skönt med ny vecka. 
 
Hemma har jag inte gjort så mycket. Har bara fixat mig iordning för att åka till sjukhuset och så har jag käkat brunch. Min pizza. En barnpizza för orkar aldrig en hel stor. Hehe! 
Försöker oftast att äta något "större" på måndagar. Dock inte alltid pizza förståss!  
Som jag skrev tidigare så åker jag alltid 12:20 på måndagar och det innebär att jag alltid precis missar lunchen på sjukhuset. Och för att jag inte ska hungra ihjäl framåt tidig eftermiddag så är det därför.
Äter jag typ bara smörgåsar hemma så brukar jag köra varianten ibland att jag går till kiosken och handlar något här på sjukhuset. Det går också.  
 
När jag kom fram så målade jag lite i min Mandala målarbok som jag har här i väntan på att ta prover. Givetvis när jag skulle ta dem proverna så funkade det inte att spola i min port. 
Det gick verkligen super trögt. 
Sköterskan tog in någon läkare. Vet inte vem då jag aldrig har träffat henne själv (vad jag vet) har bara sett henne i korridorerna och ute på avdelningen. 
Men iallafall, hon fick inte igång den. Så då fick vi höra med någon kirurg om någon kunde komma och försöka få igång den. Han tröck och vred på själva dosan i kroppen jätte hårt. Sedan fick han igång den rätt så bra. 
Men ville spruta in Trombolys i slangen och typ dosan så det fick "verka" en timme.
Medan det "verkade" så tog jag vikten. Del för att kolla att jag har gått ner dem kilorna jag gick upp då jag samlade på mig vätska. Sedan är det för att jag nu ska börja ta vikten på måndagar då jag kommer in till sjukhuset. Det tror jag är bra så man har koll. 
Jag har nästan gått ner till min normala vikt och det känns skönt. 
 
Efter en timme så provade sköterskan igen men det var förstfarande trögt. Hon lyckades t.om duscha ner mig när hon försökte spola i slangen. Hahaha! 
Vi bestämde sedan för att ta proverna i armvecket istället för båda jag och sköterskan var nästan helt säkra på att min port-a-cath inte skulle komma igång. Något verkar vara fel och dem får kolla det på omläggningen sedan. 
Mitt HB låg på 81 så skulle sedan få en påse blod. Var seda tvungen att stickas igen för att få in en infart till att få in blodet i. 
Men den infarten funkade inte bra. Det sved och gjorde ont och så slutade blodet att droppa in efter ett tag. Så var tvungen att stickas om ytterligare. Men då sprack kärlet. Sprack sedan ytterligare och sedan fick en annan sköterska prova. Hon lyckades sätta infart, så det var skönt att det lyckades.
Förstår att det inte alltid lyckas men att bli stucken om och om igen blir man lite småstressad över. 
Förstår inte varför kärlen har blivit så svåra att sticka i? Tycker jag jämt får blåmärken och att kärlen spricker 
Men blodet droppar iallafall på nu som det ska och Desferalet är även påsatt som droppar på.  
 
Nu håller jag på att äta lite innan jag ska fasta för omläggning. Sedan ska jag kolla runt lite på nätet ett tag innan jag ska sova. Önskar er en god natt!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0