Artikeln i VLT igår som jag var med i också - TEXT!

 
Många petienter blev drabbade
Alla planerade operationer ställdes in i fredags. Saara Naumanen hade fastat i nästan ett dygn i väntan på operation. 
- Vi måste prioritera de mest akuta, säger sjukhuschefen Liselott Sjöquist.

På grund av ett strömavbrott under fredagsmorgonen fick alla de planerade operationerna ställas in på sjukhuset i Västerås.
Reservkraften som sätts in vid sådana händelser räcker endast till punktinsatser i verksamheten.
- Den ersätter inte den vanliga strömmen, utan avdelningar som intensivvården, förlossningen, akuten och vårdavdelningarna, säger sjukhuscheften Liselott Sjöquist. 
Vid lunchtid hade felet spårats till en trasig kabel som kunde bytas ut men flera operationre hade fått skjutas upp.
Saara Naumanen skulle ha opereratis klockan 8:30 och hade fastat i 17 timmar när VLT pratade med henne.
- Det är jobbigt, värst är att inte veta när det blir av. Nu börjar jag ju bli hungrig.
Saara Naumanen åker till sjukhuset två gånger i veckan för att lägga om sina sår sedan hon tvingats amputera ena benet.
- Jag förstår ju att dem måste prioritera. Jag hoppas bara att det blir min tur snart. Om inte mina sår läggs om börjar de lukta och vätska sig.
Hon tycker det är märkligt att inte reservkraften räcker till fler.
- Man tänker ju att det ska fungera även vid strömavbrott, det är ju ett sjukhus ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0